آموزشی

حساسیت به عطر و درمان آن

حساسیت به عطر
Rate this post

در طول قرن ها، بدن انسان راه های مختلفی برای محافظت از خود پیدا کرده است. مواد و ترکیبات مختلف باعث آسیب کوتاه مدت و بلند مدت می شود. بدن برای جلوگیری از آسیب های جدی واکنش های محافظتی مختلفی دارد. سرفه و عطسه یکی از این روش هاست. بدن سعی می کند با سرفه یا عطسه، مولکول های خارجی مضر را از سیستم خود خارج کند. این مشکل یکی از مهم ترین علل حساسیت به عطر و مواد دیگر است. آلرژی به خاک یا سایر مواد مشابه نیز به همین شکل ظاهر می شود.

راه دیگر برای محافظت از بدن، حمله به مولکول های مواد و ترکیبات حساسیت زا است. در این حالت، بدن مولکول های عطر یا هر ماده خارجی دیگری مانند باکتری ها و ویروس ها را شناسایی می کند. سپس با ترشح آنتی بادی های مختلف سعی در از بین بردن این مواد خارجی و مزاحم دارد. یکی از مهم ترین آنتی بادی های بدن IgE (Immunoglobulin E) است که در هنگام مواجهه بدن با مواد مختلف حساسیت زا ترشح می شود.

برخی از بیماری‌های زمینه‌ای مانند میگرن یا آسم، تأثیر بسیار بیشتری بر حساسیت عطر خواهند داشت. افراد مبتلا به این بیماری ها نسبت به انواع عطر و ادکلن واکنش شدیدتری نشان می دهند و حتی بوی محصولات بهداشتی و زیبایی می تواند این حساسیت را تحریک یا تشدید کند.

انواع حساسیت به عطر و ادکلن

علائم چنین آلرژی بسته به نوع واکنش بدن شما متفاوت است. در واقع اگر بدن شما به این مواد حساسیت داشته باشد، علائم شدیدتری را تجربه خواهید کرد. در زیر به برخی از علائم رایج آلرژی و حساسیت به عطر نگاه می کنیم.

۱- نوع اول

مهمترین و شایع ترین علامت حساسیت به عطر خارش و قرمزی پوست بلافاصله پس از تماس با عطرها است. این خارش و قرمزی ممکن است برای مدت طولانی باقی بماند یا به سرعت از بین برود. سایر علائم حساسیت به عطر شامل موارد زیر است:

خارش پوست، حتی اگر نتوانید محل تماس عطرها با پوست را ببینید یا تشخیص دهید.

خارش چشم و گلو.

خشکی و لایه برداری پوست.

تحریک پوست بدون التهاب یا قرمزی سطح پوست.

افزایش حساسیت به نور خورشید.همه آنها می توانند در نتیجه حساسیت به عطر یا محصولات حاوی عطر ایجاد شوند.

2- نوع دوم

گاهی اوقات بدن واکنش های خفیف تری به چنین موادی نشان می دهد. اگر چنین است، ممکن است یک یا چند مورد از علائم زیر را تجربه کنید:

عطسه کردن اگر عطر به مجرای تنفسی شما پاشیده شود.

خارش، آبریزش یا گرفتگی بینی.

تحریک غشای مخاطی گلو؛

سرفه های متوالی؛

سردرد؛.

حالت تهوع یا استفراغ.

همه این علائم می تواند ناشی از حساسیت به عطر باشد. با این حال، در برخی موارد بسیار نادر، حملات شدید نیز ممکن است. برخی از علائم حساسیت شدید به عطر و مواد مشابه عبارتند از:

تورم زبان، لب ها و چشم ها: این نوع واکنش شدید بر مجاری تنفسی نیز تاثیر می گذارد و ممکن است باعث تنگی نفس یا خفگی شود. در موارد خفیف تر، خوردن و آشامیدن فرد مشکل می شود یا گفتار او تحت تأثیر قرار می گیرد. در موارد خطرناک، فرد نیاز به تزریق کورتیزون دارد و تنها با کمک این ماده، تورم قسمت های مختلف بدن کاهش می یابد.

شوک آنافیلاکتیک: این نوع شوک بدترین حالت واکنش بدن به مواد حساسیت زا است.در نتیجه این حادثه، راه های هوایی متورم شده و به تدریج توانایی تنفس از بین می رود. شوک آنافیلاکتیک پس از آزاد شدن آنتی بادی به نام IgE رخ می دهد و باید به سرعت درمان شود.

جلوگیری از حساسیت به عطر

یکی از مهم ترین و جدی ترین راه های مقابله و پیشگیری از بروز آلرژی، پرهیز از مصرف و کار با مواد حساسیت زا است. در برخی موارد اگر به انواع رایحه ها حساسیت شدید دارید، بهتر است از ادکلن و سایر محصولات حاوی آن استفاده نکنید.

هنگامی که آلرژن های خود را شناسایی کردید، از جایگزین های طبیعی دیگر استفاده کنید. البته در برخی موارد مواد طبیعی باعث حساسیت بیشتر افراد می شود. پس همه این موارد را در نظر بگیرید و با توجه به نوع حساسیت بدنتان از جایگزین های مناسب استفاده کنید.

البته استفاده شخصی افراد همیشه علت آلرژی نیست و حتی بودن در کنار دیگران می تواند باعث ایجاد آن شود. در این مورد، اقدامات زیر ممکن است برای شما مناسب باشد:

از بازدید از مکان های شلوغ، مهمانی ها و مجالس در فضاهای بسته خودداری کنید.

یک پنجره یا تهویه کوچک در محل کار خود داشته باشید.به اطرافیان خود در مورد مشکل آلرژی خود اطلاع دهید.

از محصولات حاوی عطرهای قوی استفاده نکنید.

همه اینها به طور قابل توجهی احتمال حملات آلرژیک را کاهش می دهد. اگرچه پیشگیری 100٪ کاملاً غیرممکن است. به همین دلیل بهتر است روش های درمان آلرژی را در نظر بگیرید.

درمان حساسیت به عطر

درمان آلرژی عطری بر اساس نوع آلرژی و علائم شما خواهد بود. روش های درمانی مختلفی وجود دارد که در زیر به برخی از مهم ترین آنها می پردازیم:

استفاده از داروها: داروهای مختلفی مانند ستیریزین، دیفن هیدرامین یا لوراتادین برای کاهش علائم آلرژی تجویز می شود. این داروها به کاهش علائمی مانند خارش یا احتقان بینی کمک می کنند. این داروها را می توان بدون نسخه، یعنی بدون نسخه پزشک خریداری کرد.

کرم ها و پمادها: در صورت التهاب و خارش ناحیه می توانید از انواع کرم ها و پمادهای حاوی هیدروکورتیزون یا سایر داروهای مشابه استفاده کنید. این کرم ها می توانند التهاب، قرمزی و خارش را کاهش داده و پوست را تسکین دهند.کمپرس سرد یا حمام: آب سرد و کمپرس سرد می توانند التهاب و تحریک پوست را کاهش دهند. برای این کار، از تکه های یخ یا سایر مواد منجمد در یک کیسه پلاستیکی استفاده کنید و روی آن را با یک لایه پارچه نرم بپوشانید. مواد سرد را روی پوست قرار دهید و بگذارید چند دقیقه بماند. دوش گرفتن با آب ولرم تا سرد نیز همین تاثیر را خواهد داشت.

استفاده از مرطوب کننده، لوسیون یا کرم: برای این منظور از انواع کرم های طبیعی که فاقد مواد معطر و حساسیت زا هستند استفاده کنید. این کرم ها می توانند خشکی ناشی از آلرژی را کاهش دهند. توجه داشته باشید که استفاده از کرم هایی که قرار است حاوی عطر باشند می تواند حساسیت شما را افزایش داده و روی پوست شما تاثیر منفی بگذارد.

یکی از مهم ترین راه های پیشگیری از آلرژی، بررسی مواد حساسیت زا و عدم استفاده از آنها است. اگر آسم دارید یا در مواجهه با هر عطری دچار سردرد یا سایر علائم آلرژی می شوید، بهتر است تست حساسیت و حساسیت انجام دهید.

اگر به عطر حساسیت دارید وقت آن رسیده است که به پزشک مراجعه کنید

یکی از مهم ترین نکاتی که باید به خاطر بسپارید این است که چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید.اگرچه اکثر آلرژی ها در خانه ساده و آسان درمان می شوند، اما در برخی موارد بهتر است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر، باید به پزشک مراجعه کنید:

  • تاول های دردناک بزرگ همراه با سوزش و خارش.
  • احساس سرگیجه و خستگی.
  • کاهش هوشیاری.
  • سرگیجه شدید؛
  • حالت تهوع یا استفراغ.
  • ضربان قلب تند یا آهسته؛
  • افزایش دمای بدن یا تب.
  • علائم مختلفی از عفونت، التهاب بدن و ترشح مواد چرکی از قسمت های ملتهب وجود دارد.
  • گسترش کهیر یا ایجاد جوش های بیشتر حتی در مناطقی که با مواد حساسیت زا و عطر تماس نداشته اند.
  • ایجاد علائم حساسیت صورت یا تناسلی؛
  • عدم بهبود علائم یا بدتر شدن آنها با گذشت روزها و هفته ها پس از شروع آلرژی.
  • خفگی، مشکل در تنفس یا شرایط مشابه.

در صورت مشاهده هر یک از این شرایط به دلیل حساسیت به عطر یا مواد دیگر، حتما سریعا به پزشک مراجعه کنید.

با عطر طبیعی از حساسیت به عطر خلاص شوید

نتیجه گیری نهایی

عطسه بعد از استفاده از عطر، سرفه های طولانی مدت یا سردرد از نشانه های حساسیت به عطر است.اگر یک یا چند مورد از این علائم را تجربه کرده اید، احتمالاً به عطر حساسیت دارید. این نوع حساسیت در اکثر موارد بسیار ساده است و به راحتی قابل اصلاح است. حتما از عطر طبیعی استفاده کنید، شاید فقط به مواد شیمیایی داخل عطر و ادکلن حساسیت دارید و مشکلی با رایحه آن ندارید. چون خود عطر اگر طبیعی باشد بعنوان یکی از موارد درمانی در علم اروماتراپی استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *