آموزشی

عطرهای ارگانیک و خواص آنها

عطر ارگانیک
1/5 - (1 امتیاز)

زندگی بدون رایحه‌ی خوش و دل‌انگیز غیر قابل تصور است. استفاده از رایحه‌های خوشبو در انواع مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی، خوراکی‌ها و حتی انواع پرفیوم‎ها حضوری پررنگ دارند.

متأسفانه بیشتر اسانس‌هایی که در این مواد بکار برده می‌شوند؛ غیر طبیعی هستند و از مواد شیمیایی و مصنوعی تشکیل شده‌اند. به همین دلیل ممکن است استفاده‌ی بیش از حد این مواد باعث ایجاد حساسیت‌هایی در افراد شود. عوارضی چون حساسیت‌های شدید پوستی مثل خارش و قرمزی، سرفه‌های شدید و سردرد از این قبیل هستند.

جالب است است بدانید در کنار همه‌ی این رایحه‌ها و اسانس‌های مصنوعی، عطرهای ارگانیک نیز وجود دارند که علاوه بر خوشبو بودن کاربردهای درمانی نیز دارند.

عطر ارگانیک پرتقال

عطر ارگانیک چگونه به دست می‌آید؟

organic perfume یا همان عطر ارگانیک اسانس خالصی است که بطور مستقیم از گل‌ها و گیاهان به دست می‌آید و هیچگونه مواد افزدونی و مصنوعی به آن اضافه نمی‌شود. عطر ارگانیک به دلیل خالص بودنش تا یکی دوسال قابل استفاده است، ولی به مرور زمان از عطر و رایحه‎ی آن کاسته می‌شود. این وضعیت در مورد عطرهای مصنوعی متفاوت است.

عطرهای ارگانیک معمولاً با استخراج روغن‌ طبیعی از گل‌ها، گیاهان، میوه‌ها، چوب درختان، ترشحات حشرات و یا حتی از منابع دیگری چون الکل، زغال سنگ و پتروشیمی تهیه می‌شوند.

انواع  عطرهای ارگانیک

این نوع عطرها بسته به نوع استخراجشون و همچنین بسته به اینکه با چه موادی مخلوط می‌شوند به سه دسته‌ی زیر تقسیم بندی می‌شوند:

دسته‌ی اول، عطرهای اسپری شونده: این نوع عطرها که پایه‌ی اصلی آنها الکل ارگانیک و عصاره‌ی مواد طبیعی است به صورت اسپری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دسته‌ی دوم، عطرهای بالم و یا جامد: مواد استفاده شده در این عطرها عصاره‌های معطر گیاهان ارگانیک، موم و روغن‌های طبیعی پایه است که همانند بالم لب به طور مستقیم روی پوست استعمال می‌شود.

دسته‌ی سوم، عطرهای روغنی رولی: همانطور که از اسمش پیداست پایه‌ی این نوع عطرها روغن‌های ارگانیک بدون بو و عصاره‌ی طبیعی گیاهان معطر است که به صورت رولی و مستقیم روی پوست قابل استفاده است.

مزایا و معایب عطرهای ارگانیک

اولین مزیت استفاده از عطر ارگانیک یا همان organic perfume در این است که هرچه از دل طبیعت بیرون آمده باشد قطع به یقین نه تنها تهدیدی برای محیط زیست نیست بلکه برای سلامت انسان هم مفید است. استشمام و استفاده از عطرهای ارگانیگ در برخی موارد می‌تواند خاصیت درمانی داشته باشد.

عطرهای ارگانیکی در بازار موجود است که صرفاً خواص درمانی دارند و در عطردرمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اکثر عطرهایی که در بازار وجود دارند از مواد مصنوعی و شیمیایی تشکیل شده‌اند که استفاده‌ی طولانی مدت از آنها می‌تواند سلامت انسان را به خطر بندازد.

برای کسانی که دچار بیماری‌های حاد تنفسی هستند و یا از حساسیت‌های شدید پوستی رنج می‌برند پیشنهاد می‌شود که حتماً از عطرهای ارگانیگ موجود در بازار استفاده کنند.

مزایای استفاده از عطرهای ارگانیک

  • بسیاری از عطرهای ارگانیک مانند اسطوخودوس، اکالیپتوس و … باعث دفع حشرات می‌شوند. در حالی بسیاری از عطرهای مصنوعی خلاف این عمل می‌کنند و بالعکس ممکن است بیشتر باعث جذب حشراتی چون زنبور و مگس شوند.
  • عطرهای ارگانیک چون از مواد طبیعی ساخته شده‌اند و هیچ ترکیب شیمیایی ندارند سمی نیستند و باعث ایجاد اختلالات هورمونی نمی‌شوند.
  • چون در ترکیبات عطرهای ارگانیک از مشتقات حیوانی و گیاهی استفاده شده است، کاملاً بی خطر و سازگار با محیط زیست و حیوانات هستند.
  • به واسطه‌ی ارگانیک بودنشان و مواد بکار برده شده در ساختشان خاصیت آروماتراپی دارند و برای درمان بیماری‌های روحی و حتی جسمی مؤثرند.
  • در ساخت عطرهای ارگانیک به ندرت از الکل استفاده می‌شود و همین امر موجب شده که استفاده از آنها کاملاً بی خطر بوده و ایجاد حساسیت در پوست و ریه نکنند.

معایب استفاده از عطرهای ارگانیک

  • به دلیل خالص بودنشان از قیمت بالایی برخوردارند.
  • به علت روغنی بودنشان ممکن باعث ایجاد لک روی لباس شوند.
  • به سبب عدم وجود الکل در آنها ماندگاری کمتری نسبت به عطرهای مصنوعی دارند.
  • این امکان وجود که برخی از رایحه‌ها برای همه مناسب نباشد و در بعضی افراد ایجاد حساسیت کند.

کلام آخر

ابتدا از اینکه تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم. تمام تلاش ما این بود که شما را با عطر ارگانیک و مزایا و معایب آن آشنا کنیم. اما این به معنی نیست که با توجه به معایب اندکی که دارد از مصرف آن صرف نظر کنید.

این موضوع حائز اهمیت است که هر چیزی که طبیعی و ارگانیک باشد را با خیال راحت‌تری می‌شود استفاده کرد. بهتر است برای تهیه‌ی عطرهای ارگانیک اصل حتماً از فروشگاه‌های معتبر کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *